Foto: Taz

Madspild

Madspild er, når vi smider mad ud, som kunne være spist. I Danmark smider vi hvert år mere end 700.000 ton mad ud. Madspild er skidt for miljøet og klimaet – og er penge lige i skraldespanden.

"Der er mad nok i verden, og alligevel sulter millioner. Hvis vi ikke gør noget drastisk, kan det betyde en katastrofe for kloden" – FN's Generalsekretær Ban Ki-moon.

Madspild handler ikke kun om, hvad der går til spilde i private hjem. Det handler også om den mad, der går til spilde under dyrkning og produktion, transport, håndtering og indpakning i butikkerne samt tilberedning og servering i restauranter og kantiner.

Fakta om madspild:

• I Danmark smider vi hvert år mere end 700.000 ton mad ud. Husholdningernes madspild udgør 260.000 ton. Det svarer til 24 % af affaldet i skraldespanden.
  • En hustand i et parcelhus smider i gennemsnit 105 kilo mad ud om året, som kunne være spist.
  • En gennemsnitlig dansk familie smider mad ud for over 3.000 kroner om året.

Madspild i supermarkeder

Hvert år smider butikker i Danmark omkring 163.000 ton mad ud. Flere supermarkeder er begyndt at lave super-tilbud på varer, som nærmer sig sidste salgsdato, eller give dem væk gratis. På den måde er de med til at mindske madspildet.

Du kan hjælpe supermarkederne med at mindske madspild – lad være med at tage de varer, der har længst holdbarhed, hvis du ved, at du skal bruge maden samme dag, som du handler.

Madspild i restauranter og kantiner

Køkkener på institutioner, restauranter og kantiner skaber hvert år næsten 60.000 ton madspild. Der bliver taget for meget ved buffeten. Der bliver levnet på tallerkenerne. Der er fade, som ikke bliver tømt. Det er alt sammen mad, der ikke kan sælges, når butikken lukker, og derfor bliver det ofte smidt ud.

Lav præsentationer om madspild i SkoleTube

Vi har i samarbejde med Skoletube lavet et forslag til, hvordan man kan lave sine egne præsentationer, der sætter fokus på madspild, og hvad vi kan gøre for at forhindre det.

Opgaven benytter værktøjet Wrapster, hvor man kan bruge både billeder, tekst og video.

Få et gratis login til Skoletube her.