Da Luis Alfredo måtte gå ud af skolen

06.07.2023

For tre år siden blev Luis Alfredos mor syg. Hun skulle på hospitalet. I Bolivia skal man betale for at komme på hospitalet. Det havde familien ikke penge nok til.

Luis Alfredo og hans far
Foto: Juan Gabriel Estellano

Derfor måtte Luis Alfredo gå ud af skolen. Han arbejdede sammen med sin far for at tjene penge til sin mors operation. Luis Alfredo og hans far arbejdede på andre folks marker. De skulle så, luge og høste. Det var hårdt arbejde, og Luis Alfredo var kun otte år dengang. Familien måtte flytte til et billigere hus. Og de måtte sælge Luis Alfredos cykel, som han var meget glad for.

Heldigvis lykkedes det for familien at samle penge sammen til operationen på hospitalet. Og Luis Alfredos mor blev rask.

Luis Alfredo kom tilbage til skolen. Men han var kommet bagud og måtte gå et ekstra år i 3. klasse. Han er meget glad for sin skole. Og det bedste han ved er at læse.

Luis Alfredo i skole
Foto: Juan Gabriel Estellano
Luis Alfredos mor blev rask

Luis Alfredo er heldig. Hans mor blev rask – og han er glad for, at han var med til at skaffe pengene til hospitalet. Men han er også heldig, fordi han rent faktisk kom tilbage til skolen igen.  Alle børn i Bolivia har mulighed for at gå i skole. Men i de fattigste familier kan det ske, at børn også må arbejde – sådan som det skete i Luis Alfredos familie. Og når børn først er væk fra skolen, er det ikke altid, de kommer tilbage.

Luis Alfredo vil gerne gå i skole i mange år og have en uddannelse. Han drømmer om at blive designer, fordi han er meget glad for at tegne.