Nixan hugger sten

Nixan er 12 år. Hun arbejder med sin mor, sin 10-årige søster Aleisa og lillebror José på 5 år. De bor i Guatemala tæt ved Stillehavskysten.

"Jeg arbejder sammen med mor. Vi samler vulkansk sand og lavasten i floden og bærer det op til vejen. Stenene slår vi i småstykker med en hammer. Vi sælger sand og sten som byggematerialer. Det er meget hårdt arbejde," forklarer Nixan.

”Vi arbejder fra morgen til aften alle ugens dage. Også søndag. Hjemme hjælper jeg med at male majsmel, lave mad, gøre rent og vaske tøj. Jeg har aldrig tid til at hvile mig eller lege med mine venner. Jeg må hjælpe min mor med at arbejde ved floden for at tjene til maden,” fortæller Nixan.

”Min drøm er at gå i skole og kunne lege med mine venner. Når jeg bliver stor vil jeg gerne være lærer, så jeg kan hjælpe min mor. Men jeg går ikke i skole, for vi har ikke råd til materialer og skoleuniform. Og vi har brug for pengene fra vores arbejde,” fortæller Nixan. Guatemala har ifølge officielle tal omkring en million børnearbejdere i alderen 7 til 14 år. I Retalhuleu og de nærliggende provinser San Marcos og Suchitepequez står det særlig slemt til med over 300.000 arbejdende børn.

Oxfam IBIS samarbejder med den lokale organisation i Guatemala, CEIPA, om at sikre, at børnearbejdere i Guatemalas Retalhue-provins får skolelegater og kommer væk fra det farlige arbejde i stenbruddene.

"Størstedelen af børnearbejdet i Guatemala er potentielt farligt. Flere børn arbejder på værtshuse og diskoteker til langt ud på natten. Mange børn fremstiller også knaldfyrværkeri. Arbejdet i miner og stenbrud - som i Retalhuleu - er også yderst risikofyldt. Børnenes sundhed og deres fysiske og mentale udvikling er i fare. Arbejdet udgør en stor risiko for hele deres menneskelige udvikling," siger Linda Ferris, CEIPA's koordinator for programmet for børns rettigheder.

Historien om Nixan er fra 2014