Ardjoumas marker

Ardjuma i sin mark
Billede kredit
Ardjuma i sin mark. Foto: Armadou Cissé

Ardjouma er 12 år. Han bor sammen med sin far og mor og sine søskende i en lille landsby i Burkina Faso. Familien lever af deres landbrug.
Ardjouma arbejder i marken sammen med sin far. De har flest majsmarker. Men han har også sin egen mark, hvor han dyrker forskellige grøntsager. Det er for eksempel tomater og auberginer.

Det er Ardjouma, som passer familiens dyr. Sammen med sine venner går han på jagt. De skyder efter aber og fugle, så de ikke ødelægger majsen, som familien skal leve af. Ardjoumas far har mistet sin ene arm i en arbejdsulykke. Derfor kan han ikke arbejde så meget, som han gerne vil.

Ardjouma og skolen

Ardjouma har gået i skole i første klasse. Så havde hans forældre ikke råd mere. Også hans storesøster Djumansi måtte gå ud af skolen. Ardjouma kunne rigtig godt lide at gå i skole. Så han håber stadig, at han kan komme tilbage igen. Hvis ikke det lykkes, vil han gerne i lære som mekaniker.

Billede
Ardjumani sammen med sin far og søster Djumansi
Billede kredit
Foto: Cissé Amadou
Ardjouma er børnearbejder

Ardjouma tæller med i statistikken over børnearbejdere i verden. Også selv om han bor sammen med sin familie, som han er glad for. På billedet kan du se ham sammen med sin far og sin storesøster Djumansi.

Der er 152 millioner børnearbejdere i verden. De fleste af dem bor i Afrika syd for Sahara. Og de fleste af dem arbejder i landbruget. Ligesom Ardjouma.

I Burkina Faso kommer 2 ud af 5 børn ikke i skole. De får ikke en uddannelse. Det bliver sværere for dem at klare sig selv og deres familier, når de vokser op. Burkina Faso er et fattigt land. Der er brug for, at børn kommer i skole, så de kan være med til at skabe udvikling i landet.

Historien om Ardjuma er fra 2020.