Foto: Per Berholdt Jensen

Tonio fra lossepladsen

Tonio er syv år gammel. Om eftermiddagen arbejder han på en losseplads i Nicaraguas hovedstad Managua. Nicaragua er Mellemamerikas fattigste land. Tonios familie bor tæt på lossepladsen, og de lever af at samle affald.

”Jeg samler plastic, glas og metal. Jeg bruger en slags rive for at få fat i skraldet. Vi åbner poser for at finde affald. Det stinker. Vi har ingen handsker. Nogle gange er der brugte bleer og Wc-papir i poserne. Så får man lort på fingrene. Det er mega ulækkert,” fortæller Tonio.

Arbejdet på lossepladsen kan være meget farligt. Der findes mange skarpe ting blandt affaldet. Tonio har prøvet at skære sig, og han fortæller, at det blødte rigtig meget. Han er også engang blevet slået af en mand oven i hovedet. De voksne slår nemlig nogle gange børnene på lossepladsen. Det er også farligt at arbejde på lossepladsen, fordi luften er meget forurenet, og det kan give lungeproblemer.

Selvom Tonio arbejder hver dag, går han også i skole. Han er begyndt at lære at læse, skrive og regne, og han kan godt lide at have matematik. På trods af at Tonio går i skole, så er han børnearbejder. Det er ikke i orden, at han arbejder på lossepladsen, da arbejdet er farligt, og der er risiko for at blive syg. Heldigvis er der blevet bygget en genbrugsstation, hvor affaldet vil blive sorteret under forhold, der ikke er farlige, og det vil kun være voksne, som arbejder på genbrugsstationen.

Historien om Tonio er fra 2013