Brian

Brian
Brian fisker med sin harpun ved Kenyas kyst. Foto: Hans Bach.

Brian er 12 år og går i 5. klasse. Han har fem søskende. De bor sammen med deres mor og far i Maweni.

Når Brian har fri fra skole, skal han hente vand. Han vasker selv sit tøj og sin skoleuniform.

De dage familien ikke kan betale for børnenes skole, fisker Brian sammen med sin bror. De skyder fiskene med harpuner, som de selv har lavet af træ og elastikker. De samler også konkylier med små muslinger inden i. De smager dejligt. Og de samler havsnegle, som de kan sælge.

Brian deler værelse med sin søster, Patience, og brødrene Frank, Michael og Chris. Om aftenen før de skal sove, ligger de og snakker alle fem. Brian kan godt lide at fortælle historier.

Hans yndlingshistorie handler om en hyæne. Den ville gerne med til to fester samtidig. Hyænen strakte sig mere og mere for at komme med til begge fester. Til sidst gik den midt over i to stykker. Brian synes, det er en god morale: man skal ikke være grådig.

I videoen kan du tage med Brian ud at fiske med harpun og besøge ham i Maweni.

Video credit
Video: Hans Bach.