Gift

18.03.2024
Gift
Gift er glad for sin skole. Foto: Hans Bach.

Gift er 10 år og går i 6. klasse. Han bor i Nairobi sammen med sin mor. De bor i et område, der hedder Kawangware. Her bor rigtig mange mennesker samlet på meget lidt plads. Han bor i et højt hus, men de fleste andre huse er små og lavet af blik.

Derhjemme kan Gift godt lide at høre musik, se tegnefilm og spille på sin mors telefon. Og så selvfølgelig spille fodbold med vennerne nede i stueetagen.

Han går på en særlig skole. Den er ikke en del af det statens skolesystem. Forældrene skal betale mere for skolen her. Børnene ikke kan komme til eksamen på skolen. Eksamen må de tage på et kontor eller en anden skole. Og det skal de også betale for. Der er mange skoler i Kawangware, som den Gift går på. Det er fordi, der ikke er nok skoler til alle børn i Kenya.

Gift drømmer om at blive pilot. Han har tænkt sig at sørge for, at hans drøm går i opfyldelse. Men først vil han gerne på kostskole ligesom sin søster.

I videoen kan du tage med til Kawangware og besøge Gift.

Video credit
Video: Hans Bach.