Rachael

Rachael
Rachael går på en stor skole. Foto: Hans Bach.

Rachael er 10 år og går i 4. klasse på en stor skole i Nairobi. Det er en god folkeskole.

Hun kører lang tid i bus til skole hver dag. Derfor står Rachael op klokken halv fem hver morgen. Til morgenmad får hun te og mandazi, et stegt brød der er sødt og meget luftigt.

Bussen samler hende op klokken 5.20. Og så er hun hjemme igen klokken syv om aftenen. Sådan er det mandag til fredag hver uge.

Når Rachael kommer hjem banker hun på den grønne port. Så kommer Regina, deres hushjælp, og åbner porten for hende. Der er en høj mur hele vejen rundt om deres have. Rachael må ikke lege ud på gaden, men inden for muren er der trygt.

Rachael bor sammen med sin mor, mormor og morfar. De dyrker både haven, og så har de en lille mark et kvarters kørsel i bil fra deres hus. Her dyrker de grøntsager til dem selv og deres venner.

Rachael er bekymret for forureningen i byen og for klimaet. Hun vil gerne have, at alle begynder at passe bedre på verden.

I videoen kan du besøge Rachaels hjem og skole i Nairobi.

Video credit
Video: Hans Bach.