Maximilla

maximilla_turkana_hansbach_oxfam-183.jpg-825x520px.jpg
Maximilla bot i Turkana. Foto: Hans Bach.

Maximilla er 9 år og går i 2. klasse. Hun bor i Turkana sammen med sin mor og sine yngre søskende.

De bor i landsbyen Kadinyangole. Familien har tre hytter, der er samlet af et læhegn. I den ene har de deres ting, i den anden laver de mad og i den tredje hytte sover de. Sovehytten har ikke noget tag. De få dage, hvor det regner, sover de i hytten med deres ting. Men det regner næsten aldrig.

Derfor har de heller ikke geder længere. Der var ikke nok mad til dem. Mange dage får Maximilla og hendes søskende kun den mad, der er på skolen. På vej hjem fra skole samler Maximilla engol-frugter sammen med Jennifer. Frugterne hænger på palmer. De smager sødt og lidt af brød.
Maximilla kan rigtig godt lide sin skole og sin lærer, Jane. Hun underviser klassen i alle fag. Sådan er det de første år. Fra 4. klasse får de forskellige lærere.

Maximilla vil gerne bo i Lodwar. Det er en større by i nærheden. Der kan man købe pænt tøj og gode sko. Hun har været der én gang, hvor de besøgte hendes mors ven. Hun har et hus af sten, og der er en sofa, et TV og store skabe. Det var rart at sidde der og se tegnefilm.

I videoen kan du tage med til Turkana og se hvordan Maximilla bor.

Video credit
Video: Hans Bach.