Gloria

Gloria_kilifi_hansbach_oxfam-16-825x520px.jpg
Gloria går ned gennem dalen til skole. Foto: Hans Bach.

Gloria er 9 år og går i 3. klasse. Hun bor i det sydøstlige Kenya sammen med sin mor og storebror. Hendes far arbejder i en anden by længere væk. Han kommer kun hjem nogle gange om året.

Det er svært for både Glorias mor og far at finde arbejde. Der falder for lidt regn, så høsten fra deres marker har været meget lille i flere år. Derfor har hendes far været nødt til at tage langt væk for at tjene penge til familien.

Gloria kan godt lide at spise mahamri til morgenmad. Det er sødt brød, der er stegt i olie. Det tager Gloria 15 minutter at gå til skole. I pausen går hun hjem og spiser frokost. Så kommer hun tilbage til skolen efter frokostpausen.

I regntiden bliver hendes skolevej oversvømmet. Der er mange dage, hvor hun ikke kan komme i skole. Sådan er det for mange elever i området. Når det regner allermest, kan næsten halvdelen af skolens elever ikke komme i skole.

Gloria har sin egen seng. Hun deler værelse med sin storebror. De har begge to et myggenet over sengen. Det beskytter imod malaria. I denne del af Kenya er der mange myg.

I videoen kan du besøge Gloria og tage med hende i skole.

Video credit
Video: Hans Bach.