Træer og klima

22.02.2024
Foto: Hans Bach
Foto: Hans Bach

Træer er vigtige for klimaet. Træer kan optage CO2 fra luften – og de kan gemme CO2 i den inderste del af træet (veddet) og i jorden.

Træer kan forhindre ørken i at brede sig. Træernes rødder kan holde på jorden, så den ikke skylles væk, når det regner meget. Og så giver træer læ og skygge og beskytter mennesker, dyr og planter mod vind og vejr. Hvis man planter mange træer i en varm by, bliver temperaturen lavere.

De store klimamål handler om at vi skal have mindre CO2 i luften. For meget CO2 i verden gør vejret varmere.

FIGUR. FOTOSYNTESE
Skoven i Skolen, Eva Wulff
Fotosyntese: det sker der i træernes blade

Når det er lyst optager de grønne blade CO2 fra luften. Inde i bladet bliver CO2 bundet sammen med vand og lavet om til sukkerstoffet glukose. Træet bruger glukosen til at danne grene, ved, frugter, blade og rødder. På den måde bliver CO2 bundet inde i træet som kulstof. Der er kun ét reststof. Det er ilt. Og det skal mennesker og dyr jo bruge for at trække vejret.

I historierne i LæseRaketten hører vi om to forskellige træer. Flammetræer og baobabtræer. Dem kan I læse mere om her.

flammetræ_gladys_kajiado_hansbach_oxfam-208_825x520px
Flammetræ. Foto: Hans Bach.
Flammetræ

I historien om Gladys hører vi, at eleverne planter træer ved skolen. Træerne skal give skygge og holde på jorden. Gladys og hendes ven Margreth har plantet et flammetræ. Pigerne må beskytte de små træer med tornegrene, så træets grønne blade ikke bliver spist af dyrene. De vander deres træ hver dag. Om seks år vil træet være højere end skolen.
Et flammetræ vokser hurtigt og kan klare sig i et tørt klima. Det kan blive op til 150 år. Det har stærke rødder. Derfor kan det bruges til at holde på jorden, så den ikke regner væk. Træet har en stor krone, så det kan også give skygge, når det har vokset sig stort. I tørtiden får træet røde blomster. De grønne blade falder af, og træet ser ud som om, der er ild i det. Det er derfor, det kaldes flammetræ. Flammetræer vokser i tropiske egne flere steder i verden.

baobab_brian_kilifi_hansbach_oxfam-14-825x520px.jpg
Baobabtræ. Foto: Hans Bach.
Baobabtræ

I historien om Gloria går hun forbi et stort baobabtræ på vej til skole. Hendes tænder løber i vand, fordi hun kommer til at tænke på mabuyu. Det er slik, som er lavet af baobabtræets frugter. I Kenya vokser der baobabtræer i de fleste dele af landet.

Baobabtræet er et af verdens ældste træer. Det vokser meget langsomt. Det tager 1.000 år, før det er helt udvokset. Træet har en tyk stamme og korte grene. Det kan blive op til 25 meter højt. Bladene er formede som en hånd med fem fingre.

I begyndelsen af regntiden får træet store hvide blomster. Blomsterne bestøves af flagermus og bliver til store, aflange frugter. Frugterne kaldes abebrød, men det er både mennesker og aber, som spiser dem. Abebrødene er tørre og syrlige. De er fyldt med C-vitaminer og kalk.

I regntiden suger træet vandet til sig. Det gemmer vandet inde i sin stamme til tørtiden. Derfor kan dyr søge efter vand under barken, når søer og vandløb tørrer ud. Baobabtræets bark bruges også til naturmedicin. Baobabtræer vokser i hele den tropiske del af Afrika.