Verdensmål 13: Klima i Kenya

14.02.2024
Verdensmaal_ikon13_dk-825x520px.jpg
Verdensmål 13 om at beskytte klimaet.

Verdensmål 13 handler om, at alle lande skal nedbringe deres CO2-udslip for at stoppe klimaforandringerne. Temperaturen i verden stiger, havisen smelter, og havene stiger. Allerede nu kan vi mærke, at klimaet er ændret. Der er flere naturkatastrofer som skovbrande, tørke, oversvømmelser og ekstremt vejr. Klimaforandringerne påvirker alle lande på jorden. Vi bliver ramt med forskellig styrke. Nogle lande er så hårdt ramt, at det er blevet svært at leve der.

I Danmark kan vi mærke, at vejret har ændret sig. Vi får mindre sne om vinteren. Det regner mere, så nogle områder får oversvømmelser. Og nogle somre er det så tørt, at vi skal spare på vandet, og det er forbudt at tænde bål. Vores klimamål er, at vi skal nedbringe CO2-udslippet med 70 procent, sammenlignet med udslippet i år 1990. Vi har reduceret med 40 procent. Men der er stadig lang vej til målet. Hvis alle levede som vi gør i Danmark, skulle vi have 4 jordkloder.

Tørke og oversvømmelse i Kenya

Kenya har oplevet den værste tørke i 40 år. Regntiden bliver kortere. Og man ved ikke, hvornår den kommer. Høsten bliver lille, så der ikke er nok mad til mennesker eller dyr. Når regnen endelig kommer, regner det så meget, at mange steder bliver oversvømmet. Det ødelægger jorden. Risikoen er, at flere mennesker bliver fattige. Det kan også betyde, at børn går ud af skolen, fordi familier ikke har råd til at betale.

Også i Kenya arbejder man på at nedbringe CO2-udslippet. Men for mange familier, er det ikke en mulighed. På landet er der mange, der ikke har adgang til strøm hver dag. De bruger derfor brænde og kul til at lave mad. Det udleder CO2, og det er ikke godt for deres sundhed.

Gloria_kilifi_hansbach_oxfam-131_825x520px.jpg
Gederne spiser ukrudt på marken mellem de tørre majs. Foto: Hans Bach.
Mød Gloria fra LæseRaketten

Alle børnene fra LæseRaketten kan mærke, at vejret er forandret. Du kan læse om Gloria på 9 år. Hos hendes familie fik de igen i år en meget lille høst på grund af tørken.
Samtidig ændrer vejret hendes adgang til skolen. Når det regner meget, bliver vejen oversvømmet, og hun kan ikke komme i skole - nogle gange i flere dage. Læs hele historien om Gloria i LæseRaketten, og se videoen på hjemmesiden.