Tørke og oversvømmelser

22.02.2024

For lidt og for meget regn. Klimaet skaber problemer i Kenya. I de sidste fem år har landet været ramt af tørke og meget varmt vejr. Nogle områder har ikke fået en dråbe regn i flere år. Så kommer regnen pludselig i store mængder. Og den kommer ikke på de samme tidspunkter, som den plejer. Forandringer i klimaet gør, at vejret ikke er til at stole på.

ry-mud-with-cracks.-Kawangware,-Nairobi,-Kenya.-Victor-Wahome-825x520px.jpg
Foto: Victor Wahome.
Tørken ødelægger planter og levevis

Der er busksteppe og halvørken i det nordlige Kenya. Landskabet er tørt med spredte buske og træer – og lidt græs, hvis det har regnet. Her har folk i generationer levet af at have dyr. For mange familier er det slut. Nogle af deres dyr er døde, andre har de solgt. Der var ikke mad og vand nok til dem. Den gamle måde at leve på, hvor folk var hyrder og nomader er truet. Mange mennesker sulter. Og de kan blive nødt til at flytte.
I andre dele af landet lever folk af landbrug. Tørken betyder, at høsten bliver mindre. Det bliver sværere for især fattige familier at skaffe mad nok.
I LæseRaketten kan du læse om Maximilla og Gladys. De har oplevet tørken. Deres familier måtte sælge dyrene.

oversvømmelse-Bridge_over_the_Tana_river_(Kenya)-825x520px.jpg
Tanafloden i Kenya. Foto: SGT R.A. Ward, U.S. Marine Corps, Wikimedia
Den voldsomme regn

Forandringer i klimaet betyder ofte, at vejret bliver vildere. Når regnen endelig kommer, er den voldsom. Den tørre jord kan ikke suge al vandet ned. Jord og planter bliver skyllet væk.

Søer og floder løber over deres bredder. Ligesom tørken kan oversvømmelser ødelægge marker og afgrøder. Men oversvømmelser kan også ødelægge huse og veje. I efteråret 2023 kom der så meget regn i den sydøstlige del af Kenya, at folk var ’regnet inde.’ Mad og andre nødvendige ting blev kastet ned fra fly.

I LæseRakettens historie om Gloria hører vi, at hendes skolevej bliver oversvømmet, når det regner meget. Der kan være mange dage, hvor børnene ikke kan komme i skole.

gladys_kajiado_hansbach_oxfam-145-825x520px.jpg
Foto: Hans Bach
Klimaforandringer og El Niño

Tørke og oversvømmelser har altid været almindelige i Kenya. Men klimaforandringerne gør begge dele værre. Vejret bliver mere vildt. Det betyder også, at når det er et ’El Niño år’ så bliver  oversvømmelserne kraftigere.

Gladys og hendes familie er bekymrede for, om deres hus kan holde til El Niño. I historien i LæseRaketten fortæller Gladys om dengang, vandet kom helt op i hendes seng.

Hvad er El Niño?

El Niño er et vejr-fænomen. Det starter i havet ved Peru og Ecuador i Sydamerika. Stillehavet bliver varmere. Havstrømme og vind fører det varme vand videre. Det rammer mange lande omkring Ækvator - også Kenya. Det varme vand medfører meget kraftig regn og flere oversvømmelser. El Niño kommer med 2 til 7 års mellemrum. Hver periode varer cirka 6 måneder. 2023 og 2024 er et 'El Niño-år. El Niño betyder drengen på spansk. I Sydamerika, hvor det hele begynder, taler folk spansk.