Verdensmål 5: Køn og ligestilling i Kenya

14.02.2024
Verdensmaal_ikon5_dk-825x520px.jpg
Verdensmål 5 om ligestilling mellem kønnene.

Verdensmål 5 handler om, at alle skal have lige rettigheder og muligheder, uanset hvilket køn man har. Mange steder i verden har drenge og piger ikke lige muligheder. Flere drenge går i skole end piger. Mange piger hjælper i stedet til derhjemme. Og 1 ud af 5 piger bliver gift, inden de er 18 år.

I Danmark er der ikke lige så stor forskel på drenge og piger. Men der er forskel på mænd og kvinder. For eksempel får mænd i gennemsnit mere i løn end kvinder for det samme arbejde. Og flere mænd end kvinder er topchefer.

Forskel på drenge og piger i Kenya

I Kenya går næsten lige mange drenge og piger i skole. Men ude på landet og blandt de fattigste familier kommer flere drenge end piger i skole. Drengene får også en længere uddannelse. Og 9 ud af 10 piger fra de fattigste familier går kun i skole i to år. Mange af dem skal hjælpe med at hente vand, passe yngre søskende og passe familiens jord.

gladys_kajiado_hansbach_oxfam-145_825x520px.jpg
Gladys henter brænde. Foto: Hans Bach.
Arbejdet bliver fordelt mellem mænd og kvinder

I Kenya er det kun få år siden, at kvinder har fået ret til at eje jord. De fleste af dem, der arbejder med at dyrke jorden, er kvinder. Alligevel er det næsten kun mænd, der ejer jorden.

Blandt flere af Kenyas folk er arbejdet stadig fordelt sådan, at mændene passer dyr, mens kvinderne passer hus, børn og henter vand. I Kenya bruger kvinder i gennemsnit to timer om dagen på at hente vand.

Mød Gladys fra LæseRaketten

I LæseRaketten kan du læse om Gladys, der er masai. Hos masai-folket har arbejdet været fordelt mellem mænd og kvinder på samme måde gennem flere hundrede år. Kvinderne har passet hus, børn og hentet vand. Mændene har passet dyr. Men på grund af tørken har mange familier ikke længere dyr. Både Gladys’ far og mange andre mænd synes, det er svært at finde ud af, hvad de skal gøre. Lige nu er det Gladys’ mor, der alene tjener penge til familien. Hun vasker tøj for andre familier og hjælper med at bygge huse.

Gladys’ mor henter også vand hver dag, mens børnene er i skole. Hun har ikke betalt for børnenes skole i et stykke tid. Hun håber på, at skolen vil lade dem blive der alligevel. De penge hun tjener, bruger hun til at købe mad. Læs hele historien om Gladys i LæseRaketten og se videoen på hjemmesiden.