Verdensmål 2: Stop sult i Kenya

Billede kredit
Verdensmål 2
Sult, underernæring og fejlernæring

Underernæring er, når kroppen ikke får mad nok til at fungere optimalt. Fejlernæring sker, når kroppen ikke får alle de forskellige vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for. Sult er, når man er underernæret, og der ikke er nok mad.

Verdensmål 2 handler om, at ingen mennesker i verden skal sulte i år 2030. Alle skal kunne spise sig mætte i sund og nærende mad. Men der er cirka 1 ud af 10 mennesker i verden, der sulter. Det er især på grund af fattigdom, ulighed og forandringer i klimaet. Konflikter i verden har også fået priserne på mad til at stige i hele verden.

I Danmark er der få, der sulter. Derfor handler målet i Danmark især om, at flere skal spise sundt og have råd til at købe gode og nærende fødevarer.

Mad og fattigdom i Kenya

I Kenya får 1 ud af 4 børn under 5 år ikke nok eller ordentlig mad. Der kommer flere og flere mennesker i landet.  Landet har haft tørke, og høsten er flere år i træk blevet for lille. Der mangler mad til både mennesker og dyr. Mange familier, der har husdyr, kan ikke længere leve af dem. Og også i Kenya er mad blevet dyrere at købe i butikkerne. Derfor er både fejl- og underernæring et stort problem i Kenya.

Cirka 1 ud af 3 mennesker i Kenya lever under fattigdomsgrænsen. Det vil sige, at de lever for under 13 kroner om dagen. Det gør det svært at få råd til mad. I nogle familier har forældrene ikke fast arbejde. Det kan betyde, at der kun er råd til mad på de dage, hvor forældrene tjener penge.

Billede
maximilla_skolemad-foto-hans-bach-135_825x520px.jpg
Billede kredit
Maximillas klasse står i kø til at få mad på skolen. Foto: Hans Bach.
Skolemad holder børnene i skole

I Kenya er der skolemad på alle offentlige skoler. Skolemad er ofte en vigtig grund til, at børnene fra de fattigste familier kommer i skole.

Maden giver børnene energi til dagen. Men nogle dage er der ikke nok mad til alle klasser. Og sidst på skoleåret er der ikke altid penge nok til mad på skolerne.

Mød Maximilla fra LæseRaketten

I LæseRaketten kan du møde Maximilla på 9 år. På hendes skole er der skolemad. Nogle dage får hun kun den mad, der er på skolen. I weekenden er det svært for hendes mor at skaffe mad til børnene. Derfor er skolemaden vigtig for familien. Læs hele historien om Maximilla i LæseRaketten, og se filmen på hjemmesiden.