Gladys

Gladys
Gladys er masai og drømmer om at blive professor. Foto: Hans Bach.

Gladys er 12 år og går i 5. klasse. Hun bor i den sydlige del af Kenya. Her har de haft lang tid med tørke. Den store tørke varede mere end et halvt år. Der kom slet ingen regn. Mange mennesker og dyr havde ikke nok mad.

Gladys bor i Ildamat Ward. Det er en landsby med mange huse spredt i bushen rundt om skolen, vandpumpen og kirken. Der er varmt, og solen brænder, når den viser sig bag skyer på himlen. Men om natten er der koldt og blæsende.

Mange dage drikker Gladys kun en kop te til morgenmad. Der er frokost på skolen, men i de første timer er det svært at lære noget, når hun er sulten. Skolen mangler også bøger, og der er ingen strøm. Men Gladys er glad for sin skole, og hun kan rigtig godt lide engelsk.

Hendes familie er masai. Hendes mor lærer børnene gamle masai-sange om masai-folkets historie og traditioner. Men de synger også mange nye sange på engelsk.

Gladys kender ikke sin fødselsdag. Hun deler seng med sine to yngre søstre, og hun læser lektier i lyset fra en lommelygte. For Gladys har en plan. Hun vil blive professor, og hun vil hjælpe sin familie.

I videoen kan du besøge Gladys og hendes familie i Ildamat Ward.

Video credit
Video: Hans Bach.