Skoler i Palabek

05.07.2020

En skole i Palabek Foto: Emmanuel Museruka

Mange børn på flugt dropper ud af skolen.

Skole er den bedste måde at hjælpe børn på flugt til at falde til et nyt sted. Skole kan være med til at give børnene nyt håb.

Det kan være en udfordring for områder, der modtager mange flygtninge, at få plads til alle børn i skolerne.

Men skolen er vigtig. Det er ofte i skolen, at børn glemmer dårlige minder fra flugten og får lov til at lege og være børn.

Skolen hjælper børn

Foto: Emmanuel Museruka

Oxfam IBIS hjælper flygtningebørn i Palabek i skole. Via særlige programmer får de hjælp til at indhente den undervisning, de er gået glip af.
I skolerne i Palabek er der særligt fokus på at bruge sport, dans og leg til at skabe fællesskab og forståelse blandt eleverne, så de skel, som krigen har skabt, bliver nedbrudt.

Mad i skolen

Foto: Emmanuel Museruka

I skolerne i Palabek får børnene et måltid mad midt på dagen. Mange børn i området får ikke nok at spise. Derfor er måltidet i skolen vigtigt, for at de har energi til at kunne lære.