Forskel på piger og drenge

Sidst ændret
15.10.2021
Indholds elementer
Tekst afsnit

I Sydsudan er det mest almindeligt, at mænd bestemmer i familierne. De bestemmer blandt andet, om en pige får lov til at gå i skole. Og de bestemmer, hvem en dreng eller pige skal giftes med.

Det tager lang tid at lave om på traditioner. I Sydsudan er det ekstra svært fordi:

  • Der har ikke været fred i landet, siden det blev selvstændigt i 2011.
  • Landet er fattigt.
  • Der mangler skoler og lærere.
  • Mange mennesker sulter (i 2017 var der hungersnød i landet).
Billede
Image
Foto: William vest-Lillesøe
Billede kredit
Foto: William Vest-Lillesøe
Tekst afsnit

Mange familier har ikke råd til at sende alle deres børn i skole. Og hvis de skal vælge, bliver det tit drengene, der kommer i skole. Det er fordi, drengene skal forsørge familien i fremtiden. Ude på landet er det almindeligt, at piger bliver gift tidligt. Familien får en brudepris for pigen. Og så er der én mund mindre at mætte. Det betyder meget i en fattig familie.

For at få mere ligestilling mellem piger og drenge er der først og fremmest brug for fred i Sydsudan. Så kan der bygges skoler og uddannes lærere. Og fattigdom og sult kan blive mindre. Når der er fred, er det også lettere at ændre på traditioner.

Billede
Image
Foto: William Vest-Lillesøe
Billede kredit
Foto: William Vest-Lillesøe
Titel
Piger og skole
Tekst afsnit

3 ud af 5 piger i Sydsudan går ikke i skole. Nogle steder er det næsten 4 ud af 5.
3 ud af 4 piger i Sydsudan bliver gift, før de er 18 år.
1 ud af 10 piger i Sydsudan bliver gift, før de er 15 år.
Det er sjældent, at piger kommer i skole, når de først er blevet gift og har fået børn.

Titel
Mød Adeng og Taphita fra LæseRaetten 2017
Tekst afsnit

I LæseRaketten fra 2017 om Sydsudan kan du læse to historier, der fortæller om, hvordan forskellen mellem piger og drenge kan blive mindre:

Pigen Adeng fra byen Aweil går på en pigeskole. Skolens inspektør er kvinde. Og Adengs mor ønsker, at hendes døtre kommer i skole. Læs mere om Adeng her.

I historien om Taphita fra Ganyliel arbejder skoleinspektøren for, at flere piger kommer i skole – og bliver der. Skoleinspektøren hedder James Luk Phar. Han har også lært sin egen kone at læse. Hun er selv blevet sygeplejerske og jordemoder. Læs mere om Tapitha her.

Rollemodeller er vigtige

I dette års LæseRaket kan du læse historien om pigen Awal, som blev basketball-træner. Hun er en god rollemodel, fordi andre kan se, at piger og drenges muligheder ikke behøver at være så forskellige.

De to skoleinspektører i historierne fra LæseRaketten 2017 er også rollemodeller – hver på sin måde.