Verdensmål 16: Fred

15.10.2021

Verdensmål 16 handler om, at der skal være fred i verden inden 2030. Det vil sige, at ingen skal leve med krig, vold eller kriminalitet.

Det er vigtigt, at alle er med til at arbejde for fred i verden. Mange steder må kvinder ikke være med til at bestemme. Men vi ved, at freden varer længere, når både mænd og kvinder er med til at bestemme og kæmpe for fred.

Foto: William Vest-Lillesøe

En fredelig verden for alle børn

Rhoda fra LæseRaketten bor i Sydsudan. Der har været borgerkrig i 2013. Og der er endnu ikke fredeligt.

Rhoda og hendes familie måtte flygte, da borgerkrigen nåede til deres landsby. De bor stadig i Sydsudan, men et andet sted tæt på hovedstaden, Juba. Nu er familien flygtninge i deres eget land.

I 2020 kom der en ny fredsaftale i landet, som giver håb for folk Sydsudan.

Foto: William Vest-Lillesøe

Ingen skole når man er på flugt

Muna fra LæseRaketten er flygtet med sin familie til Jordan fra Syrien. Der har været krig i snart 10 år.

Mange huse er ødelagt, og mere end 11 millioner mennesker er flygtet fra Syrien til andre lande.

Når der er krig i et land, går det også ud over skolerne. Før krigen startede, var næsten alle børn i Syrien i skole. Nu går flere millioner syriske børn ikke i skole, fordi de er flygtet. Mange børn har været på flugt eller levet som flygtninge næsten hele deres barndom.