Verdensmål 4: Uddannelse

15.10.2021

Verdensmål 4 handler om at alle børn skal i en god skole inden 2030.

En god skole kræver, at der er uddannede lærere og materialer til alle børn. Det er vigtigt, for at eleverne kan lære at læse, skrive og regne. Det går i den rigtige retning med verdensmål 4. Men der er stadig 59 millioner børn i verden, som aldrig kommer i skole.

Corona lukkede skolerne ned

Da corona-virus spredte sig i verden, lukkede næsten alle lande deres skoler ned. Det betød, at 1,6 milliarder børn ikke var i skole i en periode.

I Danmark fik mange børn hjemmeskole på internettet. I andre lande var der radio- og fjernsynsskoler. Men 2 ud af 3 børn har slet ikke haft nogen form for hjemmeskole eller kontakt med deres lærer under nedlukningen. Mange af dem risikerer, at de aldrig kommer i skole igen.

Foto: Emmanuel Museruka

I nogle lande har der ikke været hjemmeskole til alle børn.

Andre børn har manglet internet, strøm, computer, radio eller fjernsyn for at kunne være med i det hjemmeundervisning, der har været.

I Uganda har lærerne nogle steder cyklet hjem til hver elev med opgaver.

Foto: Genesis Gutierrez
Foto: Genesis Gutierrez
Hjemmeskole

Jennifer fra Colombia har fået hæfter med opgaver fra sin skole under af nedlukningen. Hun har løst dem alene eller med sin mor. Skolerne i Colombia har været lukkede så længe, at hun kun har været i skole i to måneder i år 2020. Jennifer er bange for, at hun ikke kan begynde i 7. klasse næste skoleår.

Joshua fra Uganda bor hos sin bedstemor for at gå i skole. Det kan han ikke hos sine forældre. Men skolen lukkede ned under corona-pandemien, og Joshua har hverken strøm eller en radio, så han kan følge med i radio-undervisningen.