Verdensmål 3: Sundhed

15.10.2021

Verdensmål 3 handler om, at alle mennesker i 2030 skal have adgang til lægehjælp og medicin, hvis de bliver syge.

Corona-pandemien

Det er vigtigt at have gode hospitaler, gode sygeplejersker og dygtige læger i et land. Mange steder i verden er der mangel på læger. I Sydsudan er der kun 189 læger til over 11 millioner mennesker. I Danmark har vi cirka 26.000 læger til at tage sig af cirka 6 millioner mennesker.

Verdensmål 3 handler også om, at verden skal stoppe smitsomme sygdomme og epidemier. Det gælder også den corona-pandemi, som verden kæmper med lige nu.

Grunde til at Afrika ikke er så hårdt ramt

Det ved vi:
- Demografi: Mange afrikanske lande har en meget ung befolkning. Derfor har der været færre smittede og færre hårde sygdomsforløb.

Det tror vi:
- Klimaet: Varme og tør luft ser ud til at give mindre smitte.
- Boliger og samfund: Man har færre store hospitaler, plejehjem, vuggestuer og børnehaver, hvor smitten kan spredes til mange.
- Sygdomme: Mange har haft lignende sygdomme før. Det kan give et bedre immunforsvar.
- Erfaring: Man har set epidemier (som ebola og denguefeber) før og er meget bedre til at lukke lande ned hurtigt. Man er gode til at få viden ud til befolkningen gennem lokalradio og kunstnere.

Kilde: Flemming Conradsen, professor i global sundshed K.U.
Vi kan lære noget af corona i Afrika

I starten af corona-pandemien frygtede mange en stor krise, hvis corona kom til Afrika. Mange afrikanske lande har nemlig kun få læger og hospitaler. Men i de fleste de afrikanske lande har der indtil nu været få smittede, og endnu færre er døde af virussen.

Det kan være svært at få præcise tal om sygdomme i store del af Afrika. Men det ud til, at det ikke er gået nær så slemt, som man frygtede.

Faktisk undrer det mange forskere, at verdens fattigste kontinent også er det, der er mindst plaget af corona.

I Europa kan vi lære af Afrikas måde at håndtere corona-pandemien på. Mange afrikanske lande var bedre til at lukke hurtigt ned. Og man har været meget dygtige til at få befolkningen med på at følge nye regler. De er gode til, at få viden ud til folk ved at samarbejde med for eksempel kunstnere, kulturliv og små radiostationer.

Corona i verden

Djumansi og Ardjouma fra LæseRaketten mærker ikke corona i Burkina Faso. De bor langt ude på landet, og smitten er meget lidt udbredt i landet. Markedet i den nærmeste store by er lukket ned, og man skal bære maske i byerne. Men dér kommer de næsten aldrig.

I Colombia var der i slutningen af 2020 over 1,3 millioner smittede i landet. Der kom mange nye regler: Man måtte ikke rejse mellem regionerne. Skolerne lukkede ned. Det betød at Jennifer fra LæseRaketten har haft hjemmeskole i mere end 10 måneder.