Verdensmål 1: Fattigdom

15.10.2021
Verdensmål 1
Verdensmål 1 om ekstrem fattigdom. Foto: Verdensmaalene.dk

Verdensmål 1 handler om, at vi skal udrydde ekstrem fattigdom i verden inden 2030.

Det er meget forskelligt, hvor mange penge folk har. Næsten halvdelen af verdens befolkning lever i en form for fattigdom.

I verdens fattigste lande lever mange mennesker under grænsen for ekstrem fattigdom. Det betyder, at man har mindre end 1,9 amerikanske dollars om dagen at leve for. Det svarer til 13 kroner. De penge skal dække både mad, tøj, sæbe og alt andet, man skal bruge.

Mere end 700 millioner mennesker i verden lever i ekstrem fattigdom.

Lever man i ekstrem fattigdom, kan det være svært at sørge for mad til sin familie og skole til sine børn. Enten fordi skolen koster penge, eller fordi børnene må hjælpe til derhjemme.

Man kan også være fattig, selv om man har mere end 13 kroner om dagen at leve for. Det kalder man relativ fattigdom. Læs mere om relativ fattigdom her.

Foto: Hegily Hakim George
Foto: Hegily Hakim George

Fattigdom påvirker uddannelse

I LæseRaketten kan du læse om Rhoda fra Sydsudan. Hendes mor var vagt på Rhodas skole. Men corona-pandemien lukkede skolerne ned, og Rhodas mor måtte finde et arbejde på det lokale marked i stedet for. Her tjener hun mindre end på skolen.

Derfor er det ikke sikkert, at familien har råd til at Rhoda kan komme tilbage i skole, når skoler åbner igen.