Verdensmål 5: Ligestilling

15.10.2021

Verdensmål 5 handler om, at alle skal behandles lige og have lige muligheder. Uanset om man er dreng eller pige.

Foto: William Vest- Lillesøe
foto: William Vest-Lillesøe

I dag er der forskel på piger og drenges rettigheder i forskellige dele af verden. I nogle lande er det kun mænd, som kan eje jord. Og i store dele af verden får mænd mere i løn for det samme arbejde.

Mange udviklingslande har fokus på at få piger ind i skolerne. Og i dag er andelen af piger, der kommer i skole, større end for 15 år siden. Flere kvinder bliver en del af regeringerne i verdens lande. Så er de med til at bestemme. Men der er stadig lang vej, før mænd og kvinder, piger og drenge ikke bliver forskelligt behandlet på grund af deres køn i alle lande.

Foto: Stella Nassolo
Foto: Stella Nassolo
Gravid som 14-årig

I LæseRaketten kan du læse om Nyirambere fra Uganda på 14 år. Hun er blevet gravid, mens skolerne var lukket ned på grund af corona.

I Uganda må gravide piger ikke gå i skole ifølge loven. Men Nyiramberes familie vil gerne hjælpe hende, så hun kan komme i skole igen, efter hun har født sit barn.

Risikoen for at piger bliver mødre meget tidligt, er større når piger ikke går i skole.

Det er vigtigt, at der er ligestilling mellem piger og drenge. Så kan alle komme i skole, få en uddannelse og selv bestemme over deres liv.