Verdensmål 10: Ulighed

15.10.2021

Verdensmål 10 handler om, at forskellen på verdens rigeste og fattigste bliver mindre inden 2030.

Foto: Cissé Amadou

Der er stor forskel på hvor rige verdens lande er. Nogle lande har mange penge, mens andre har få. Det kaldes ulighed mellem lande.

I nogle lande er der også meget rige folk, og samtidig med at der er mennesker, der lever i fattigdom. Det giver stor ulighed inden for det enkelte land.

Men ulighed er ikke kun et spørgsmål om penge. Det handler også om, at ingen skal behandles anderledes på grund af deres alder, etnicitet, religion og andre forskelle. Alle landes lovgivning skal sikre, at folk bliver behandlet lige.

Foto: Cissé Amadou

I Burkina Faso bor Djumansi og hendes lillebror, Ardjouma. De blev begge nødt til at droppe ud af skolen. Deres forældre havde ikke råd til at sende dem i skole.

Når børn ikke går i skole, får de ingen uddannelse. Så er det svært at komme ud af fattigdom og selv vælge det liv, man ønsker sig. Det er med til at skabe endnu mere ulighed i verden.