Foto: Paul Smith-Panos

Fattigdom og ulighed

Vi lever i en meget ulige verden. Der er store forskelle på, hvordan jeres hverdag er, og hvordan hverdagen er for børn i verdens fattigste lande.

I har iPads, fjernsyn, smarte skoletasker og moderne cykler. Sådan er det ikke for alle. Nogle steder må børn flygte fra krig og katastrofer. Andre steder er der ikke mad nok, så børn må gå sultne i seng. Mange børn må hjælpe deres forældre med at arbejde og tjene penge til familien. Det betyder desværre ofte, at de ikke går i skole.

I 2016 ejede de 8 rigeste mennesker i verden lige så meget som den fattigste halvdel af alle mennesker på jorden. Og hundrede millioner af mennesker lever uden adgang til rent drikkevand og mad nok til alle i familien.

Verdensmålene skal sikre, at verden bliver et mere lige sted, og at ingen lever i ekstrem fattigdom.

Læs mere om temaet: Fattigdom og ulighed

PowerPoint: Fattigdom og ulighed