Pligter og børnearbejde

05.07.2020

Nyirambere fejer. Foto: Emmanuel Museruka

Pligter i hjemmet

I Uganda skal de fleste børn hjælpe til derhjemme.

Ofte er det børnene, der henter vand. Det kan være børnenes opgave at feje, lave mad og vaske op. Man kan også passe sine yngre søskende.

Bor man på landet, ligesom Nyirambere fra LæseRaketten, så er det også normalt, at man hjælper til i marken. Hvis familien har dyr, kan det også være børnenes opgave at vogte dem på marken, når dyrene spiser græs og planter.

Børnearbejde

Ifølge FN er alle mennesker under 18 år børn. Det er børnearbejde, hvis børn har et arbejde, som skader deres sundhed og udvikling. Det er også børnearbejde, hvis børn arbejder så meget, at de ikke kan følge den almindelige undervisning i skolen.

Ligegyldigt om børn får løn for deres arbejde eller arbejder for familien, så regnes børn, der ikke går i skole, for at være børnearbejdere.

I Uganda er børenarbejde forbudt ved lov. Alligevel er der mere end 2 millioner børnearbejdere. En stor del af Ugandas befolkning lever i fattigdom. Derfor kan det være nødvendigt for familien at børnene hjælper meget til derhjemme eller med arbejde. Langt de fleste børnearbejdere bor på landet i Uganda.