Menneskerettigheder

05.07.2020

Foto: Emmanuel Museruka

Borgerkrigen i Uganda sluttede i 1986. Sidan da er det blevet mere sikkert og fredeligt at leve i Uganda. Men der er stadig lang vej igen til at sikre grundlæggende menneskerettigheder i Uganda.

Medier under pres

I forsøg på at undgå offentlig kritik og modstand fra befolkningen, har Musevenis regering i årevis arresteret og chikaneret journalister og medlemmer af oppositionen. Politistyrkerne bruges også til at chikanere journalister og politikere. Popstjerne-politikeren Bobi Wine er en af Ugandas mest populære musikere. Han er politiker og en skarp kritiker af Museveni.

De Forenede Nationer

FN betyder de Forenede Nationer. FN blev dannet i 1948 lige efter 2. verdenskrig. Det er FN's formål at sikre fred og udvikling i verden.

Menneskerettighederne blev vedtaget af FN i 1948. De beskriver, hvilke rettigheder og friheder, som bør gælde for alle mennesker – også børn.

Menneskerettighederne begynder sådan her: "Alle mennesker er født frie og lige i værdighed og rettighed…"

Uddannelse er en menneskeret

Uddannelse er en menneskeret, som alle mennesker har krav på. Det står i FN's menneskerettigheder. Alligevel er der stadig 61 millioner børn i verden, der aldrig kommer i skole. De lærer ikke at læse, regne eller skrive. Det betyder, at de får sværere ved at deltage i samfundet.

I Uganda er uddannelse gratis og for alle. Alligevel er der mange børn i Uganda, der ikke kommer i skole. Det skyldes blandt andet fattigdom, konflikt og lange afstande til skolerne på landet.

Når børn får en god uddannelse, er der med til at mindske ulighed. Det øger befolkningens sundhed og løfte mennesker ud af fattigdom.