Oxfam IBIS i Bolivia

15.01.2022
Skole
Foto: Juan Gabriel Estellano

LæseRaketten har en historie om Luis Alfredo, som bor i Riberalta. Det er en større by midt i regnskoven. Luis Alfredo fortæller om sin familie og sin skole. Men han fortæller også om fattigdom i byen. Og om misbrug af alkohol og stoffer. Mange mennesker kommer til byen for at finde arbejde. De vil også gerne sende deres børn i skole.

Men det sker tit, at børn går ud af skolen i en periode for at hjælpe deres familie.

Det laver Oxfam IBIS i Riberalta:
  • En app, der skal gøre eleverne bedre til matematik og læsning

• Mere undervisning i rettigheder

• Uddanne unge lokale ambassadører, som skal give børn og unge lyst til at blive i skolerne

• Mere uddannelse af lærerne

• Hjælp til lærerne med at udvikle og dele deres undervisningsmaterialer

Oxfam IBIS arbejde i Riberalta

Oxfam IBIS har et projekt i Riberalta. Det går ud på at støtte skolerne, så de bliver bedre. Det gælder om at få børn og unge til at blive i skolen og gøre hele grundskolen færdig. Flere skal have lyst til at tage en uddannelse. På den måde kan de være med til at skabe bedre muligheder for dem selv og deres familier.

En af de ideer, der bliver prøvet i Riberalta, er at få fat i de lokale unge. De skal være en slags ambassadører. Unge skal give inspiration til andre børn og unge. De skal prøve at få børn og unge væk fra misbrug og ind i skolerne. Måske kan Luis Alfredo også blive ambassadør, når han bliver lidt ældre. Han er nemlig én, der gerne vil gå i skole og have en uddannelse.