Verdensmål 4: Uddannelse i Bolivia

18.11.2022
Verdensmål 4
Verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse

Verdensmål 4 handler om at sikre, at alle børn i verden får undervisning af god kvalitet. I dag er der mange flere børn, der kommer i skole end for 30 år siden. Men vi er stadig ikke helt i mål endnu. 1 ud af 4 børn gør ikke grundskolen færdig. Det er vigtigt at få en god uddannelse. En god uddannelse skal sikre, at alle børn lærer at skrive, læse og regne. De ting, man lærer i skolen, kan betyde, at man kan klare sig godt i samfundet. Det gør, at man kan forstå verden bedre.

I Danmark går det ret godt med verdensmål 4. De fleste lærer at læse, regne og skrive. Der er gode klasselokaler og uddannede lærere. Men selv i Danmark er det ikke alle, der gør grundskolen færdig. For dem er det tit sværere at få et arbejde.

I LæseRaketten kan du læse om Jorge Luis på 11 år fra Bolivia. Han går i sjette klasse. Han kender flere børn, der er gået ud af skolen. I Bolivia kan alle børn komme i skole. Nogle børn fra fattige familier må gå ud i en periode. De skal nemlig hjælpe til derhjemme. Flere må gå et år om, når de kommer tilbage i skolen.

Verdensmål 4 er et mål om at sørge for, at alle børn kommer i en god skole og får undervisning af god kvalitet. Så man kan bruge det, man lærer, i samfundet.