Verdensmål 5: Ligestilling i Bolivia

Billede
Verdensmål 5
Billede kredit
Verdensmål 5: Ligestilling mellem kønnene.

Verdensmål 5 handler om mere ligestilling mellem kønnene. I store dele af verden er der stadig stor forskel på mænds og kvinders muligheder og rettigheder. I mange lande bliver kvinder undertrykt af loven og kulturen. Nogle steder må kvinder ikke eje noget. Drenge og piger har heller ikke altid samme adgang til at gå i skole. Flere mænd end kvinder bliver valgt til magtfulde jobs. Det betyder, at mænd har bedre mulighed for at bestemme i verden.

I Danmark har vi heller ikke helt ligestilling endnu. For eksempel tjener mænd i Danmark i gennemsnit mere end kvinder, for det samme arbejde.

I LæseRaketten kan du læse om Delia fra Bolivia på 15 år. I nyhederne hører hun om, hvordan mange kvinder bliver overfaldet i Bolivia. Nogle steder i Bolivia er der nemlig en machismo- kultur. Det betyder, at det er manden, der bestemmer over familien. Kvinder har ikke lige så meget at skulle have sagt. Det er et eksempel på, at der ikke er ligestilling mellem kønnene, endnu. Selvom det går bedre med ligestillingen i Bolivia end for 20 år siden, er vi endnu ikke i mål. Kvinder bliver stadig betalt mindre. Der er flere mænd end kvinder, der gør skolen færdig, og der er stadig meget vold mod kvinder.

Verdensmål 5 skal skabe mere lighed mellem kønnene. Så alle uanset køn får lige muligheder i livet.