LæseRakettens tegnere og forfattere 2021

15.10.2021
Foto: Kaj Aage Horneman Hansen
Foto: Kaj Aage Horneman Hansen

Lars Horneman har tegnet tegningerne til historien "Den røde mur" i LæseRaketten 2021.

Lars Horneman er tegneserieskaber og illustrator. Han lavede sin første tegneserie i barndomshjemmet i Svendborg og siden er det blevet til en del tegneserier. Den mest kendte er Zenobia med Morten Dürr der foruden flere priser blev solgt til 18 forskellige lande, hvilket er dansk rekord.

Foruden tegneserierne har han illustreret utallige børne- og lærerbøger samt undervist i tegneserietegning i mange år.

Foto: Jeppe Gudmundsen Holmgren
Foto: Jeppe Gudmundsen Holmgren

Lise Bidstrup er forfatteren bag historien "Den røde mur" i LæseRaketten 2021.

Lise Bidstrup debuterede som forfatter i 2005 med ungdomsbogen Den Grønne Krystal. Siden er det blevet til mere end 100 udgivelser, der rækker fra børnebøger til voksenbøger og fra fantasy til krimi til science fiction. Drivkraften bag Lises historier er en fascination og nysgerrighed på mennesker, samfund og forskellige kulturer, så en vigtig del af hendes forfatterskab er at rejse ud og blive inspireret og udfordret. Derfor foregår en del af Lises historier i andre dele af verden, både den faktiske, men også den imaginære verden.

Foto: Peter Heydenreich

Peter Heydenreich er manden bag tegningerne til historien "Den blide vind" i LæseRaketten 2021.

Peter Heydenreich er en tegner og underviser med mange jern i ilden; børnebøger, illustrationer til reklamer, børne-og ungdomsbøger, billedbøger, undervisningsmateriale, plakater, tegneserier, animationer, brugsanvisninger og satiretegninger.

Han har en særlig interesse for illustrationer af biler, især gamle, klassiske biler - når man ikke har råd til at eje dem, må man jo tegne dem.

Foto: Peter Heydenreich

Cecilie Eken har forfattet historien "Den blide vind" i LæseRaketten 2021.

Da Cecilie var ung, drømte hun om at blive forfatter, for hun kunne ikke forestille sig noget sjovere end at finde på historier og skrive dem ned. Som 23-årig udgav hun sin første bog, og siden har hun skrevet over tredive værker for børn og unge, både romaner og digte. Hun laver teaterstykker og sangtekster og underviser og holder foredrag på mange skoler rundt om i landet. Nu mange år senere er det at være forfatter stadig det sjoveste! Se mere på www.cecilieeken.dk

Foto: Nete Sahl
Foto: Nete Sahl

Nete Behring Sahl har tegnet tegningerne til historien "Banankagen" i LæseRaketten 2021.

Jeg har tegnet i godt 10 år nu, hvoraf de sidste 5 har været professionelt. Meget af mit arbejde har været for fiktion til mellemtrinnet, pigebøger for det meste, men hvis jeg tegner for mig selv, fylder jeg lærredet med fantasy fra hjerne til hjørne.

Når jeg ikke har en pen i hånden, har jeg derimod en god (fantasy)bog i den ene og en kop varm chai i den anden.

Foto: Asta Lyhne
Foto: Asta Lyhne

Mogens Lyhne har skrevet historien "Banankagen" i LæseRaketten 2021.

Mogens Lyhne har lige fra han var lille elsket gode historier, og gennem 46 år har han – samtidig med at han var lærer, skolebibliotekar, far og morfar –  fået udgivet omtrent lige så mange bøger, til alle aldre. Altid med et ønske om at underholde læserne, samtidig med at de får noget at tænke over. Der er blandt andet bøger om at finde ud af hvem man selv er, og om hvordan man kan have det med kammeraterne og med de voksne.