Lærervejledning og opgaver 2021

28.06.2023

Her finder du undervisningsmaterialet til LæseRaketten 2021 om venner i verden.

Jeopardy 2021
Jeopardy-quiz

Tag en quiz i klassen, når eleverne har læst eller arbejdet med hjemmesidens temaer. Quizzen er til mellemtrinnet, og den omhandler dette års fem temaer om landene Sydsudan, Uganda, Colombia, Jordan og Burkina Faso.
Download quizzen - den åbnes i PowerPoint. Får du en besked om, at filen indeholder "makroer", skal du trykke godkend. Hent Jeopardy-quizzen her.

Opgaver til LæseRakettens børn

Opgaverne til LæseRakettens børn knytter direkte an til portrætterne i LæseRaketten og historierne om børnene på hjemmesiden. Her kommer danske børn og unge tæt på jævnaldrende i fem andre lande. Film, billeder og fortællinger kan skabe udgangspunkt for samtaler og diskussioner i klassen. Hjemmesidens artikler er sammen med portrætterne i LæseRaketten med til at sætte elevernes hverdag i relief og give dem en større forståelse for børns liv andre steder i verden.

Opgaverne til LæseRakettens børn er ikke inddelt efter fag, men er direkte relateret til de enkelte børn og trin-inddelt svarende til niveauerne i LæseRaketten.

Test din viden om LæseRakettens børn

Her finder du en lille quiz, hvor du kan teste din viden om LæseRakettens børn.

Opgaver til de skønlitterære historier i LæseRaketten

Her kan du finde opgaver til LæseRakettens tre skønlitterære historier. Opgaverne knytter direkte an til historierne i LæseRaketten og temaerne, som disse berører. Opgaverne til hver historie knytter også an til to verdensmål, og de kan skabe udgangspunkt for samtaler og diskussioner i klassen.