LæseRaketten i SkoleTube 2021

Book Creator
Foto: Book Creator-logo
Arbejd med LæseRakettens historier

Hele Verden i Skole har i samarbejde med SkoleTube lavet to bogskabeloner i programmet Book Creator på SkoleTube. Der er en skabelon til henholdsvis indskoling og mellemtrin. I bogskabelonerne kan eleverne arbejde med portrætterne og de skønlitterære tekster.

Opgaverne i bøgerne i Book Creator lægger op til at arbejde kreativt med både lyd, billede, video og tekst, når eleverne skal formidle deres viden om børnene, historierne, verdensmålene og børnekonventionen. Bogsabelonerne er udviklet af Rikke Falkenberg og Peter Leth.

Kom godt i gang

Du skal kopiere bøgerne over i dit bibliotek i Book Creator. Eleverne melder sig ind i biblioteket med den kode, som du giver dem, og kan herefter tage en kopi af skabelonen. Så kan de arbejde i den:

• Sådan kommer du i gang: Når klassen arbejder med Book Creator, skal du sikre dig, at du har oprettet et bibliotek til din klasse. Du åbner derefter Book Creator på Skoletube og tilmelder dig LæseRaket-biblioteket med koden: STLHWFK. Herefter kan du kopiere den eller de skabeloner, som I vil arbejde med over til klassens bibliotek. Se denne video-vejledning.
  • Sådan kommer eleverne i gang: Del dine skabeloner med eleverne, så kan hver elev arbejde med opgaverne. Se video-vejledning her.

Rigtig god fornøjelse!

WeVideo 300x300
Foto: WeVideo-logo
Lav film i WeVideo

I kan også lave jeres egne film om børnene fra LæseRaketten. Det kan I gøre ved først at tilmelde jer LæseRakettens ressourcekanal.

Brug redigeringsværktøjerne i WeVideo, og lad eleverne hente og bruge indholdet fra ressourcekanalen til at lave deres egne film om børnene fra LæseRaketten.

Se en instruktionsvideo til WeVideo her, hvor du guides til at lave videoer om Uganda. Ønsker du at arbejde med Læseraketten 2021, skal du bruge denne invitationskode: FD1F2BE8 og vælge kanalen LæseRaket 2021.

SkoleTube

SkoleTube: Hvis jeres skole ikke abonnerer på Skoletube, er I velkomne til at bestille en 14-dages prøveperiode her. Prøveperioden er gratis og uforpligtende. Har I spørgsmål om brugen af SkoleTube, kontakt Marcus Bennick på 2714 2687.