Den blide vind fra Dansk Sang

15.10.2021

Du kan læse historien "Den blide vind" i LæseRaketten 2021. Det er en historie om drengen Godwin fra Ghana, og den er speciel på flere måder.

Historien er skrevet af Cecilie Eken med børn som medskabere. Den er også en del af noget større, nemlig en koncertfortælling med samme navn. Koncertfortællingen består af historien og af otte sange, der fletter sig ind i teksten. Man kan læse historien højt og høre eller synge sangene, der passer til forskellige steder i handlingen. Sangenes melodier og tekster er blevet til i samarbejde mellem næsten hundrede skoleelever på mellemtrinnet, komponist Kirsten Juul Seidenfaden og børnebogsforfatter Cecilie Eken.

Koncertfortællingen Den blide vind er den tredje af i alt fire koncertfortællinger, der tilsammen hedder "Verdens vinde". Udgangspunktet for dem alle er et barn, der sender et ønske af sted med vinden, og de fire værker foregår i fire forskellige lande: Syrien (Den mørke vind), Danmark (Den grønne vind), Ghana (Den blide vind) og Kina (Den ensomme vind). Fælles for alle koncertfortællinger er, at de indledes med sangen "Vinden lytter til dig", som kan ses og høres her.

Koncertfortællingen kan bruges på mange måder. Den kan både opføres af en enkelt skoleklasse, en årgang, på tværs af skoler med involvering af musikskole, kor, lokale bands eller orkestre. Den er rettet mod 3. - 6. klasse.

De enkelte koncertfortællinger er udgivet af Dansk Sang. Du kan finde det hele her: dansksang.dk