Aktionsugen 2024

Den globale aktionsuge

Den globale aktionsuge er en del af den internationale kampagne Global Campaign for Education (GCE), hvor Oxfam Danmark arrangerer den danske deltagelse.

Hvert år er mere end 8 millioner elever i 100 lande med til den globale aktionsuge. Ugen har til formål, at de forskellige regeringer bliver holdt op på deres løfte til verdens børn om, at de kommer i gode skoler. Det sker i uge 22 i år, og vi inviterer jer til at være med.

Vær med til aktionsdagen 2024

Lige nu kommer 67 millioner 6-11-årige børn i verden ikke i skole. Ændringer i vejr og klima har betydning for, om børn i Kenya kan komme i skole. Det kan I læse om i LæseRaketten. Hvis udviklingen fortsætter, er der stor risiko for, at endnu flere børn ikke kommer i skole. Og det må ikke ske. Derfor skal vi vise vejen til en bedre fremtid for alle børn – en fremtid med gode skoler til alle og bæredygtige liv i balance med naturen.

Tilmeld jeres klasse

I kan være med til en spændende dag på Christiansborg Slotsplads d. 30. maj. Fra kl. 10 til 12 vil Slotspladsen være fyldt med lærerige aktiviteter, taler og musikindslag. Der vil også være mulighed for at stille politikere vigtige spørgsmål om uddannelse. Husk at tilmelde jeres klasse her.

En fælles vej til en god fremtid

Vi skal vise politikerne vejen til en god fremtid for alle. Den kan vi kun skabe sammen. Vi opfordrer alle elever til at være med og lave jeres egne dele af vejen til en god fremtid.

Sådan gør I
  • Vælg og print en skabelon med dit stykke af vejen.
  • Tegn eller skriv på vejen, hvad der er vigtigt for at få gode skoler og en god verden for alle. Du kan både vise bump og udfordringer på vejen, hjælpemidler, pitstop, skilleveje, vigtige personer, bygninger og natur langs vejen – kun fantasien sætter grænser.
  • Vær med til Aktionsdagen d. 30. maj kl. 10-12 i København og tag jeres veje med.
    • Eller send jeres veje til Oxfam Danmark, så vi har dem senest den 22. maj 2024.
  • På Christiansborg samler vi jeres fælles vej til en god fremtid.