Foto: Lotte Ærsøe

Aktionsdag 2016 ”Hey Løkke - send hele verden i skole”

Hele Verden i Skoles Aktionsdag blev i år afholdt 4. maj på Christiansborg Slotsplads. Der blev rappet, danset og sat fokus på vigtigheden af, at alle børn i verden kommer i skole.

Ida og Charlie fra 5.b på Nørrebro Park Skole optrådte for statsministeren på årets Aktionsdag for Hele Verden i Skole - ”Puh, det er godt nok mange børn, vi skal synge for!”

Ida fra 5.b er tydeligt spændt. Om lidt skal hun op på den store scene, som IBIS i anledning af Hele Verden i Skoles Aktionsdag har stillet op på Christiansborg Slotsplads. Her skal hun sammen med sine klassekammerater fra Nørrebro Park Skole optræde med en rap, klassen har skrevet. Der står over 800 forventningsfulde børn på slotspladsen og venter. Og nå ja – så kommer statsministeren selvfølgelig også og lytter med. ”Jeg er altså lidt nervøs!” indrømmer hun.

Ida er en af de 183.000 skoleelever, der i løbet af den sidste måneds tid har arbejdet med LæseRaketten, IBIS’ læsebog til folkeskolen. Og hendes klasse er blevet udvalgt til i samarbejde med to professionelle rappere at producere den rap, som skal minde statsministeren om, at han skal arbejde for at få alle børn i hele verden i skole.

Det har været vildt fedt at lave. I starten havde vi lidt problemer med flowet – det var ikke altid, det lød så godt, når vi øvede. Men vi er klart blevet bedre. Så jeg tror faktisk, det bliver ret godt,” supplerer Idas klassekammerat Charlie.
Nu må vi så bare se, om det ændrer noget… vi skal jo have ham Lars Løkke til at hjælpe nogle flere børn,” fortsætter han.

Selfies og rapmusik

Dagens program begynder med, at sanggruppen Papaya optræder for børnene. Derefter varmer rapperen Matiwos Ghebremichael børnene op til højdepunktet: Når statsministeren går på scenen.”Han kommer lige om lidt. Men nu hører jeg, at han skulle på toilettet først. Er det ikke okay? Når man skal, så skal man!” joker rapperen.

Utålmodigheden er efterhånden til at tage at føle på – hvor bliver den statsminister dog af? Men da Lars Løkke Rasmussen endelig kommer gående, går der et sus gennem slotspladsen. De modigste af børnene løber ham i møde for at få selfies – og en enkelt snarrådig knægt får ligefrem tiltusket sig et knus. Og så er det endelig tid til, at Ida, Charlie og klassekammeraterne skal optræde. ”Vi vil have alle børn i skole, alle fra Teido til Ole – giv dem dog en fremtid, det her kan ikke blive ved. De knokler hårdt, og de har ingen transport. Hey Løkke, det her er vigtigt, så derfor har vi skrevet et stykke,” rapper de. Han fangede den vist.

Efter 5. b's rap er det IBIS' forkvinde Mette Müllers tur til at holde tale, hvor hun minder statsministeren om hans løfte. Derefter er det Lars Løkke Rasmussens tur til at holde tale – og til sidst går han ned mellem alle ungerne, så de kan tage selfies med ham.

Ida og Charlie er enige om, at deres optræden var en succes: ”Det virkede, som om statsministeren forstod, hvad vi sagde, for han sang selv med på et tidspunkt,” forklarer Charlie. ”Jeg tror, det blev godt. Og jeg tror også, han forstod budskabet. Han nikkede i hvert fald på et tidspunkt,” siger Ida.

Mange elever deltog også i dagens skattejagt. Vi har udtrukket en vinder. Oliver fra 5.b på Tune skole vinder is til sin klasse. Tillykke Oliver.

Baggrunden for aktionsugen

Aktionsdagen er en del af Hele Verden i Skole-kampagnen. Formålet er at huske verdens ledere på, at alle børn har ret til at komme i skole. Danmarks politikere skal både se og høre alvoren i, at der stadig er 58 millioner børn, der ikke går i skole. Læs mere om den globale Aktionsuge.