Aktionsugen 2021

23.02.2022
Foto: Hans Bach
Foto: Hans Bach

“Jeg synes, det er fantastisk,” sagde udviklingsminister Flemming Møller Mortensen om LæseRaketten og samtalen om retten til god uddannelse for børn i hele verden, som han havde med fem drenge fra 6. klasse på Christianshavns Skole i København i maj.

De talte om, hvordan det er at gå i skole under corona-pandemien – både i Danmark og i hele verden. Og på vegne af danske skoleelever overrakte de fem drenge ministeren en samling af de ’god skole’-hænder, som elever i hele Danmark har lavet til politikerne.

Plakaten med 'god skole'-hænder bringer budskaberne om retten til god uddannelse for alle hele vejen ind på ministerens kontor. For ministeren lovede at: "Nu skal jeg nok tage den med op på kontoret og hænge den op.”

Se, hvordan det foregik i videoen:

Video credit
Video: Hans Bach

Lucas fra 6. klasse fortalte ministeren: ”Elever i hele Danmark vil huske dig på, at alle børn i verden skal have ret til at gå i en god skole.”

Og ministeren svarede: ”Ja, det er det vi seks vil hjælpe med. Når I bliver lidt ældre, så skal I prøve at huske, at vi har snakket sammen i dag. Når I skal finde ud af, hvad I gerne vil arbejde med, så synes jeg I skal huske på, at man godt kan få et job, hvor man kan hjælpe andre mennesker. I kan tro, at det har jeg nydt meget, da jeg var sygeplejerske.”

Karl Gustav fortalte ministeren om Joshua fra LæseRaketten, der bor hos sin bedstemor for at gå skole i Uganda. Men skolen har været lukket i mere end et år på grund af corona. Ministeren kommenterede: ”Ja, og ham skal vi jo hjælpe. Noget af det, vi arbejder meget med, er at sørge for, at der er gode skoler. Og så skal vi også sørg for at der er elektricitet, for eksempel med solceller, og alle skal have rent vand.”

Da Corona-krisen var på sit højeste i 2020, var ni ud af ti børn i hele verden ikke i skole. Selv om mange skoler nu langsomt åbner igen, ved mange børn ikke, om de nogensinde kommer tilbage i skole. Mange steder har fjernundervisning kun har været for dem, der har adgang til for eksempel strøm og en radio, en mobiltelefon eller et fjernsyn.

Derfor er det vigtigere end nogensinde, at vi sammen arbejder for retten til god uddannelse for alle.

Klik på billederne for at se dem i fuld størrelse, og se fotos fra mødet og fra elever i Danmark, der har bidraget til at få budskabet hele vejen ind til politikerne: