Foto: Signe Kold

Aktionsugen 2019

Som opfølgning på Aktionsugen 2019 mødte 4.U på Lergravsparkens Skole udviklingsminister Rasmus Prehn. Foto: Signe Kold Andersen.

I løbet af 2019 har 4.u på Lergravsparkens Skole og tusindvis af danske elever arbejdet med LæseRaketten om Colombia. De har lært om børns liv og skolegang i Colombia og ikke mindst verdensmål 4.

Sammen med 8 millioner elever fra hele verden har de danske elever engageret sig i forårets globale kampagne, Global Campaign for Education, der arbejder for at sikre med verdensmål 4 - uddannelse af god kvalitet til alle.

Danske elever har givet deres stemme til kende via talebobler og tankebobler med opråb til landets politikere om deres drømme for fremtiden. Disse ”bobler” er blevet omdannet til et flot billede.

Foto: Signe Kold Andersen

På Lergravsparkens Skole blev boblerne overleveret til udviklingsminister Rasmus Prehn. Ministeren blev glad for billedet og understregede, at han ville hænge billedet op på sit kontor og bruge det som påmindelse om, at arbejde for alle børns ret til at komme i en god skole.

4.U på Lergravsparkens Skole havde pyntet fint op med verdensmålsplakater og de tankebobler, de hver havde forberedt i aktionsugen. Eleverne i 4.U havde også forberedt en række spørgsmål til ministeren, Oxfam IBIS og Red Barnet.

Eleverne spurgte blandt andet, hvad ministeren vil gøre for børn, som ikke går i skole, og hvordan man får børn i en god skole. De spurgte også om, hvad Danmark kan gøre for at forbedre muligheden for skolegang i verden. Ministeren lyttede til eleverne og lovede, at Danmark er fast besluttet på at prioritere uddannelse i verden højt.

Det flotte billede med danske elevers budskaber hænger nu på ministerens kontor i Udenrigsministeriet til daglig påmindelse om alle børns ret til en god uddannelse.

I videoen kan du høre spørgsmål fra 4.U og svar fra både Udviklingsministeren, Oxfam IBIS og Red Barnet.