Stemning fra Aktionsdagen 2015

Næsten 1.000 børn var mødt op på Christiansborg Slotsplads til Hele Verden i Skoles årlige Aktionsdag.

Stemningsfilm fra dagen:

Aktionsdagen er en del af den internationale kampagne: ´Global Campaign for Education´, hvor børn i hele verden sætter fokus på alle børns ret til at få en god uddannelse. Verdens ledere lovede tilbage i år 2000, at alle børn skulle være i skole i år 2015, men 58 mio. børn mangler stadig at komme i skole.

På Aktionsdagen bad de fremmødte børn Statsminister Helle Thorning-Schmidt om, at de 58. mio. børn også kommer i en god skole. Til at vise dette budskab, havde eleverne tegnet ansigter af nogle af de børn, der ikke kommer i skole.  Statsministeren fik overrakt ansigter af eleverne med budskaber om, hvorfor alle børn skal i skole.

Dagen bød desuden på aktivitetstelte, hvor børnene kunne møde Oxfam IBIS´ LæseKaravane, lave bekymringsdukker fra Guatemala og lære om børnearbejde. Dagen sluttede af med latinamerikansk cumbia-musik og glade børn, der dansede for alle børns ret til skolegang.

På Oxfam IBIS´ hjemmeside kan du læse en artikel om dagen

Se billeder fra dagen

Hør elever fra Højbo Skole opføre deres Guatemala-rap