Postkort til Teresa

"Er det hele virkelig til mig?"

Teresa og hendes klassekammerater har lige fået frikvarter. Teresa elsker at lege med sine kammerater, og så er hun vild med at tegne. I dag har de tegnet vulkaner i klassen. Teresas skole ligger nemlig ved Atitlán-søen i Guatemala, som er omringet af vulkaner.

Teresa får mere end 1000 breve

Da frikvarteret er forbi, får hun overrakt flere store kuverter. De er fyldt med postkort fra danske skoleelever, der har læst om hende i LæseRaketten. Hun kigger med store øjne på de ting, hun får, "Er det hele virkelig til mig?" spørger hun og lægger forsigtigt breve, tegninger og gaver på bordet.

Kaninkort og vulkaner

Hun åbner alle brevene og tegningerne og lægger dem på bordet og beundrer det hele. Hun læser mange postkort. Teresa kan rigtig godt lide et kort med et billede af en kanin. "Det ligner min yndlingskanin," siger hun. På Teresas skole har de lige fået kaniner, som bor i et stort bur i haven ved siden af skolen. Teresa synes, det er sjovt, at der er mange børn i Danmark, der har kaniner derhjemme. Hendes yndlingskort er dog et billede af en hundehvalp. "Den er bare så sød," siger hun.
Teresa kigger interesseret på et kort med billeder fra Danmark. "Danmark er flad som en pandekage," siger hun, da hun får at vide, at der hverken er store bjerge eller vulkaner i Danmark.

Teresa vil dele gaverne med sin bror

Der er mange elever, der har givet Teresa blyanter, tuscher, viskelædere og andre små gaver. "Dem vil jeg dele med min bror Brayan," erklærer hun.
Hun pakker brevene sammen. Yndlingskortet med hundehvalpen bliver dog ikke pakket ned, det putter hun i lommen. "Jeg vil vise det til min mor med det samme," siger Teresa og løber ud til sin mor med favnen fuld af breve og et stort smil om munden.