Når børn ikke kommer i skole

02.12.2020

I Uganda er det gratis at gå i skole. Alligevel er det ikke alle børn, der kommer i skole. Det er der flere grunde til:

• Familier skal selv betale for skoleuniform, bøger og materiale til børnenes skolegang. Man skal også betale for at gå til eksamen. Mange fattige familier kæmper for at få mad på bordet. Det er derfor ikke alle familier, der har råd til at betale for skoleuniformer, materialer og eksaminer.
  • I de fattige dele af landet er der ofte brug for, at børnene hjælper til i hjemmet eller arbejder, så de kan tjene penge til mad til familien. For mange børn betyder det, at de i kortere eller længere perioder må droppe skolen.
  • På landet kan der være langt til skole. Mange børn må gå i op til et par timer hver dag, for at komme i skole. De lange afstande betyder, at nogle børn ikke får muligheden for at få en uddannelse.
  • I Uganda er der mange voksne, der aldrig har gået i skole. Hvis man ikke selv har gået i skole, kan det være svært at se, hvorfor ens børn skal i skole.