Foto: Emmanuel Museruka

Ugandas skolesystem

05.07.2020

Skolegangen i Uganda lægger sig tæt op ad det engelske skolesystem, fordi Uganda tidligere var et engelsk protektorat.

I Uganda begynder skoleåret i januar og slutter i december. Skoleåret er opdelt op i 3 semestre: Fra februar-maj, fra juni-august og sidste semester er fra september-november. Ind imellem perioderne er der ferie. Den længste ferie er fra december til slutningen af januar.

Ugandas skolesystem

Pre-primary: Svarer til børnehave og 0. klasse. Her kan børnene begynde, når de er 3 år.
Primary: Svarer til de første 7 år af grundskolen i Danmark. Børnene starter i skole i 1. klasse, når de er 6 år.
Lower-secondary:  Svarer til de sidste år af grundskolen i Danmark og starten af gymnasiet. De børn, der er dygtige og har råd, begynder i Lower-secondary, når de er 13 år.
Upper-secondary: er en overbygning. Det svarer til gymnasiet.

Undervisningen i de ugandiske folkeskoler er gratis indtil 7. klasse. I Uganda bruger børnene skoleuniform. Familierne skal selv købe en skoleuniform, kladdehæfter og blyanter. Mange familier har ikke råd til at købe disse ting.

I skolerne må man ikke have langt hår. Både piger og drenge må kun have 2 mm hår på hovedet for at undgå lus og lopper.

Klik på billederne for at se dem i fuld størrelse og få mere at vide om skoler i Uganda: