Aktionsdagen 2024

24.06.2024

Årets globale Aktionsuge blev rundet af med et flot arrangement på Christiansborg Slotsplads. Elever fra forskellige skoler besøgte politikerne, og sammen gav de deres bud på vejen til en god fremtid for alle. Og den starter med en god skole.

2.-DSCF2575_Fællesbillede_825x520px.jpg
Fællesbillede. Foto: Simone de Blanck.
Eleverne kræver handling!

Hvad vil vi ha’? GOD SKOLE

Til hvem? ALLE BØRN

Hvorhenne? I HELE VERDEN

Dét blev råbt, så alle politikere inde på Christiansborg kunne høre det. Og så de forstod, at det er vigtigt.
Alma, Emma og Mathias fra 4. klasse på Kokkedal Skole holdt en tale for alle fremmødte elever og for børne- og undervisningsminister, Mattias Tesfaye:

”Vi er her for at holde en tale om, at det er vigtigt at skabe en bedre fremtid for alle verdens børn og gøre en forskel i samfundet.”

De lagde vægt på, at der i FN’s Børnekonvention er 42 artikler om børns rettigheder. Og særligt står der, at alle børn har ret til en ordentlig uddannelse, som ikke bare er grundskolen. Det er nemlig ikke nok. Alle børn har ret til en uddannelse, som giver dem mulighed for at bryde med social arv og finde vej ud af fattigdom. Og de havde et bud på, hvordan det kan gøres:

”Man kan sørge for, at skolen er gratis, så alle børn kan gå der. Man kan sørge for, at skolen er tæt på, hvor børnene bor. Og man kan sørge for, at skolen er et rart og godt sted at være.”

I videoen kan du se Alma, Emma og Mathias' tale til Aktionsdagen.

Video credit
Video: Hans Bach.

Inden de overrakt deres bud på vejen til en god skole, spurgte de ministeren om, hvad han synes, vi skal gøre her fra Danmark for at hjælpe børn i Kenya. Han tog glad imod deres veje og sagde:

”Jeg ved lidt om, hvordan det er at gå i skole i Kenyas naboland, Etiopien. Og der vil jeg sige to ting: det ene, det er, at det er meget vigtigt at huske på, at det er lige så vigtigt, at piger kommer i skole, som at drenge kommer i skole. Det andet er – og det siger I også selv i jeres tale – at det ikke er nok kun at gå 4, 5 eller 6 år i skole. Det skal helst tage lidt længere tid, så man kan lære lidt mere.”

Desværre er det langt fra alle i Kenya, der får lov til at gå lige så længe i skole som børn i Danmark. Ministeren sagde, at det er vigtigt, at vi i Danmark betaler skat, og at vi støtter bedre uddannelse i lande som Kenya. Han lagde også vægt på, at vi i skolen i Danmark skal lære om, hvordan mennesker i andre lande lever. At kunne forstå andre menneskers virkelighed er forudsætningen for en demokratisk samtale – både herhjemme og mellem lande.

I videoen kan du se, hvad vi lavede til Aktionsdagen.

Video credit
Video: Hans Bach
Vandstafet, gæt en grøntsag og byg en drømmeskole

Rundt om scenen på Slotspladsen var der pyntet op med telte i en stor rundkreds. Her kunne eleverne opleve Kenya med alle sanser, og frivillige fra LæseKaravanen fortalte historier fra deres egen rejse.

I hvert telt kunne eleverne lære om et verdensmål og LæseRaketten i Kenya. I teltet om Verdensmål 6 om rent vand, kunne eleverne lære om, hvordan man kan rense beskidt vand, så det kan drikkes. Der blev også lavet vandstafet med store dunke, hvor eleverne kunne hente vand ligesom Maximilla fra LæseRaketten.

I et andet telt med fokus på Verdensmål 2 om at stoppe sult, kunne eleverne lave ingefær-te som Rachael i LæseRaketten, eller de kunne lave deres helt eget te-mix. De kunne også afprøve deres viden om grøntsager i en gætteleg om navnene på forskellig frugt og grønt fra Kenya – og det var ikke altid lige nemt.

3.-IMG_9892_drømmeskoler_825x520px.jpg
Elever bygger deres drømmeskole. Foto: Simone de Blanck.

I det sidste telt var der fokus på Verdensmål 4 - altså alle børns ret til at gå i god skole. Her kunne eleverne skrive breve til Maximilla og Brian fra LæseRaketten og høre historier fra Kenya. De kunne også bygge deres egen drømmeskole. Der blev bygget gode legepladser med mulighed for at udvikle sig som barn, klasselokaler der gav ro og rum til læring, og der var også plads til et lærerværelse til lærerne. Og Astrid Kragh, børne- og undervisningsordfører for Socialdemokratiet, lyttede interesseret med, da tre elever viste hende, hvordan man kunne lave en stor trappe, som man kan sidde på, der gør det nemmere at få ro i en klasse.

I år var Aktionsdagen afholdt i samarbejde med Autens, og der var besøg fra både ministre, politikere, LæseKaravanens frivillige og Oxfam Danmarks generalsekretær, som alle var nysgerrige på at høre elevernes forslag til vejen til en god fremtid for alle børn.