Zara plukker tusindvis af hasselnødder hele sommeren.
Foto: STOP Child Labour International

Zara plukker nødder

Zara er 10 år og fra Tyrkiet. Hun er et af de mange børn, der bruger hele sommerhalvåret på at plukke tusindvis af hasselnødder. Når det er sæson for at høste hasselnødder, tager mange forældre deres børn ud af skolen i op til seks måneder og kører rundt til forskellige plantager for at arbejde. Når Zara arbejder, kan hun ikke komme i skole.

Sammen med sine forældre og søskende arbejder Zara i 11 timer i døgnet til 7 kroner i timen. Livet i plantagerne er meget hårdt, og forældre og børn bor i telte uden rindende vand og toiletter. Mange er ikke klar over, at der også findes børnearbejde i Europa, men det er faktisk også et stort problem i mange lande, som ikke ligger langt fra Danmark, for eksempel Tyrkiet.

75 % af verdens hasselnøddeproduktion foregår i Tyrkiet, og hasselnødderne sælges til hele verden. Der bruges blandt andet hasselnødder til din Nutella.

Historien om Zara er fra 2010