Opdag Uganda

15.10.2021

Uganda ligger i Østafrika og er cirka fem gange større end Danmark. Der er 6.416 kilometer i fugleflugtslinje fra København til Kampala, som er hovedstaden i landet.

I Uganda bor der over 43 millioner mennesker. Befolkningen er opdelt i mere end 50 forskellige folk. Det officielle sprog i Uganda er engelsk. Samtidig er der 43 forskellige lokale sprog.

Foto: Emmanuel Museruka
Foto: Emmanuel Museruka

Vild natur og store afstande

Ækvator løber tværs gennem Uganda, og Nilen har sit udspring i Victoriasøen i Uganda. Nilen er en af verdens længste floder. Den er er 6.670 kilometer lang og går igennem flere lande.

Rigtig mange mennesker i Uganda kan ikke læse, skrive og regne. Tre ud af fire bor på landet, hvor der ofte er langt til den nærmeste skole. Derfor kommer mange børn ikke i skole. Ugandas befolkning er meget ung. Over halvdelen af befolkningen i Uganda er under 18 år.

Mere om Uganda

I 2020 fløj LæseRaketten til Uganda. Her kan du finde et helt tema om landet. Du kan møde flere børn fra Uganda og udforske landets historie, natur, forskellige folk og rige dyreliv. Lær også en sang fra Uganda, lær om landets musik, lege og spil, og prøv selv at lave mad.