Pligter og arbejde

15.10.2021
Foto: Emmanuel Museruka

I mange lande er børn nødt til at hjælpe derhjemme. Joshua fra LæseRaketten hjælper sin bedstemor. Han har forskellige pligter. Hele familien hjælper til på marken, og Joshua skal også hente brænde, tænde op, hjælpe med maden, med at feje og fodre deres høns.

Ting tager tid

Mange familier i Uganda skal lave alting helt fra bunden. Når der skal mad på bordet, begynder man med at så sine marker. Man skal luge og passe markerne. Og når majsene har vokset sig store, skal man høste dem, inden de bliver dårlige.

Majsen kan tørres og males til mel. Det kan man lave posho af. Det er en tyk grød, der mætter godt. Inden grøden kan laves, skal man hente vand ved pumpen. Man skal også samle brænde og tænde op, så grøden kan koges.

Hos Joshua har de ingen maskiner, så alt arbejdet laver familien med hænderne og redskaber.

Pligter eller skole

Mange familier har også dyr, som geder og høns, der skal have mad og vand. De store børn passer også deres mindre søskende. Børns pligter kan gøre det svært at passe skolen og nå at lave lektier. For nogle børn betyder det, at de dropper ud og ikke får en uddannelse.

Joshua har hjulpet meget til hjemme under corona-nedlukningen. Normalt bruger han meget af dagen i skolen og passer så sine pligter om aftenen.

Men mens skolen har været lukket, har han kunne hjælpe mere til i marken og derhjemme. Han håber, at han snart kan begynde i skole igen.