Lær at spille lawic

15.10.2021
Foto: Emmanuel Museruka
Foto: Emmanuel Museruka

Joshua fra LæseRaketten har flere gode venner. En af dem hedder Akera. Han går en klasse over Joshua i skolen. Akera hjælper Joshua med lektierne. De går begge to på Lugwar Primary School. Det tager dem næsten en time at gå hver vej til og fra skole.

Når Joshua og Akera er færdige med deres lektier, har de nogle gange tid til at lege.

Akera har lært Joshua et nyt spil. Det hedder lawic. De har spillet det meget, mens deres skole var lukket på grund af corona-pandemien. Joshuas bedstemor synes, det er godt, at de spiller lawic. Når de spiller, lærer de at være præcise og fokusere, og de går ikke rundt i landsbyen uden formål.

Først skal man grave et hul i jorden. Man skal også bruge nogle helt flade sten og mange kapsler fra flasker.

Se i videoen, hvordan Joshua og vennerne spiller lawic.

Video credit
Video: Emmanuel Museruka og Anna-Sofie Christensen

Joshua og hans venner spiller også kalikua, lige som de fortalte om i LæseRaketten 2020. Det er et spil med en snurretop. Det kan du lære her.