Fiskeri i Bangladesh
Foto: Tine Harden

Hvor mange børnearbejdere er der i verden?

Vi regner med tallet 160 millioner. Tallet kommer fra FN. FN har en organisation, der hedder ILO. De er med til at lave regler om gode forhold for alle mennesker, der arbejder. I 2022 regner de med, at der findes cirka 160 millioner børn mellem 5 og 17 år, som er børnearbejdere. ILO betyder International Labour Organisation – på dansk: Den Internationale Arbejdsorganisation.

Men i virkeligheden er tallet nok meget større

Faktisk ved ingen helt præcis, hvor mange børnearbejdere, der findes i verden. Det er der flere grunde til.

• Der er mange lande, der ikke registrerer, hvilket arbejde folk har, og hvor gamle de er.
  • I fattige lande er det ikke alle børn, der bliver registreret, når de bliver født.
  • De børn har ikke et cpr-nummer eller en dåbs- eller navneattest.
  • I nogle lande koster det penge at få en navneattest. Så det er ikke sikkert, at en fattig familie har råd til at købe navneattester til deres børn.
  • UNICEF regner med, at der er cirka 100 millioner gadebørn i verden – de er ikke regnet med i de 160 millioner.

Antallet af børnearbejdere er blevet mindre i de seneste år. Og det er selvfølgelig godt. Men det går langsomt med at bringe tallet ned – alt for langsomt.

Når man kigger på tal, så er der lidt flere drenge end piger, der er børnearbejdere. Der er også flere drenge, der går i grundskolen (1. – 5. klasse). Det ser ud som en modsætning. Men det handler om, at rigtig mange piger arbejder i hjemmet med at lave mad, gøre rent og passe små søskende. De piger går ikke i skole, og i mange lande regnes husarbejde ikke for et rigtigt arbejde.