Pigen Mary Turay henter vand ved floden. Hun er fra Sierra Leone.
Foto: Lotte Ærsøe

Hvad er børnearbejde?

I FN kalder man alle mennesker under 18 år for børn. Det er børnearbejde, hvis børn under 18 år har et arbejde, som skader deres sundhed og udvikling. Det er også børnearbejde, hvis børn arbejder så meget, at de ikke kan følge den almindelige undervisning i skolen.

Aldersgrænser og regler for børns arbejde er ikke ens i alle lande. I nogle lande kan unge mellem 14 og 18 år godt have et arbejde ligesom en voksen. Men arbejdet må ikke være skadeligt for deres helbred.

Ligegyldigt om børn får løn for deres arbejde eller arbejder for familien, så regnes børn, der ikke går i skole, for at være børnearbejdere.

Børns liv er forskellige

Mange steder i verden er det almindeligt, at børn hjælper til og har mange praktiske opgaver. De har ikke så meget fritid, som de fleste danske børn har.

Her på hjemmesiden kan I møde nogle af verdens børnearbejdere.