Der lever 100 millioner børn på gaden i verdens storbyer. Her er det i Mozambique.
Foto. Thorkild G. Nielsen

Gadebørn

Gadebørn findes ikke i de mange statistikker. De går ikke i skole, og de er ikke registreret hos en arbejdsgiver. Gadebørns liv kan være meget forskelligt. Det, der er fælles for dem er, at de opholder sig på gaden det meste af dagen.

De er på gaden for at skaffe mad. Hver dag er en kamp mod fattigdom og sult. Nogle gadebørn har en familie, de kan tage hjem til. Andre er forældreløse eller er stukket af fra hjem med vold og misbrug. De finder ofte sammen i mindre grupper og sover på gaden eller i forladte bygninger. Mange gadebørn lever af at pudse sko, sælge slik, vaske biler eller tigge. Men der er også mange, der lever i kriminalitet og misbrug. De er måske med i bander. Nogle sælger narkotika. Andre børn sælger sig selv som prostituerede.

UNICEF, som er FN's børnefond, mener, at der lever op mod 100 millioner gadebørn i verdens store byer. Det kan være Rio i Latinamerika, Mumbai i Indien eller Lagos i Nigeria. Gadebørn lever et meget udsat og ubeskyttet børneliv.

I mange storbyer arbejder både udenlandske og lokale NGO'er for at skabe bedre forhold for grupperne af gadebørn. En af de vigtigste indsatser handler om at få børnene i skole. Hvis de får en uddannelse har de en større chance for at komme ud af fattigdommen og livet på gaden.